
Keravan kaupungin varhaiskasvatus esittelee monikielisyyttä ja pedagogista osaamista kansainvälisille vieraille
Nordplus Junior -hankkeen osallistujat vierailevat tällä viikolla Keravalla. Viikon teemana on "Inclusion or Exclusion", ja Suomen vierailulla keskitytään monikielisyyteen ja kielen opettamiseen.
Keravan kaupunki emännöi tällä viikolla Nordplus Junior -hankkeen vieraita Grönlannista, Ruotsista, Liettuasta ja Virosta. Vierailun aikana kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstö esittelee paikallisia varhaiskasvatuspalveluita, ja vieraat tapaavat kaupungin kieli- ja kulttuuriopettajia sekä varhaiskasvatuksen tuen tiimin. Vieraiden kanssa tutustutaan myös suomalaiseen koulutusjärjestelmään sekä ruotsinkieliseen opetukseen. Lisäksi viikon aikana vieraillaan Heikkilän, Kanniston, Niinipuun ja Aarteen päiväkodeissa.
”Olemme odottaneet innolla vierailua ja sitä, että voimme ylpeästi esitellä Keravaa. Toivomme, että vieraille jää mieleen luonnonläheisyys, lasten osallisuuden mahdollisuus sekä laaja-alainen pedagoginen osaaminen, jota päiväkodeistamme löytyy. Toivomme myös, että voimme jakaa oppia kielitietoisuudesta”, kertoo Nordplus Junior -hankkeessa mukana oleva päiväkodinjohtaja Jaana Lipiäinen. ”Esittelemme vieraille myös suomalaista kulttuuria, ruokakulttuuria ja luontoa, jotta he saavat kattavan kuvan Keravasta ja sen erityispiirteistä.”
Vuosina 2023–2025 kaupunki on ollut yhdessä Liettuan, Viron, Grönlannin ja Ruotsin kanssa mukana Opetushallituksen rahoittamassa kansainvälisessä Nordplus Junior -hankkeessa, jossa tehdään yhteistyötä koulujen, päiväkotien ja työelämän kanssa päiväkotien ja koulujen kehittämiseksi sekä uusien ideoiden ja näkökulmien saamiseksi omaan työhön. Keravan kaupungilta hankkeessa ovat mukana päiväkodinjohtajat Johanna Nevala, Jaana Lipiäinen ja Antti Arokoski.
Hankkeen aikana vieraillaan kaikkien yhteistyökumppanien luona tutustumassa paikalliseen varhaiskasvatukseen, opetukseen ja palveluverkkoon. Yhteisissä tapaamisissa on tähän mennessä keskusteltu inklusiivisuuden näkökulmasta oppimisympäristöjen merkityksestä, varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen yhteistyöstä sekä yhteistyöstä perheiden kanssa, suurien opetusryhmien vaikutuksesta sekä tukipalveluista päiväkodeissa, joissa esimerkiksi puheterapeutit ovat osa päiväkodin henkilökuntaa.