Kaupunki aloittaa yhteistyön Manchesterin yliopiston kanssa

Kaupunki aloittaa keväällä 2025 Manchesterin Metropolitan yliopiston kanssa yhteistyön, jonka kautta yliopiston opiskelijoita tulee Keravalle seuraamaan esi- ja perusopetusta. Yhteistyötä kehitetään Opetushallituksen rahoittaman Ovet auki – pedagogista voimaa kansainvälisestä yhteistyöstä -hankkeen kautta.

Yhteistyön aikana tutustutaan erityisesti hyvinvointia tukevaan pedagogiikkaan, kuten traumatietoisiin toimintatapoihin ja ulko-opetuspedagogiikkaan. Traumatietoiset toimintatavat ovat käytännön menetelmiä, jotka huomioivat yksilön kokemien traumojen vaikutukset ja pyrkivät luomaan turvallisen ja tukevan ympäristön. Ulko-opetuksen kokeilujen ja hyvinvointipedagogiikan soveltamisen kautta pyritään vahvistamaan hyvinvointia ja edistämään kestävyyskasvatuksen tavoitteita.

Yhteistyöhön kuuluvat ensimmäiset vierailut toteutuvat huhtikuussa 2025, jolloin Kalevan ja Päivölänlaakson kouluihin saapuu muutamia opiskelijoita neljäksi päiväksi.

”Yhteistyö aloitetaan lyhyellä muutamien opiskelijoiden vierailulla ja seuraavana vuonna vierailun kestoa on tarkoitus kasvattaa”, kertoo perusopetusjohtaja Terhi Nissinen. ”Haluamme aluksi kokeilla yhteistyötä pienemmin, jotta voimme kehittää vierailuja mahdollisimman hyödyllisiksi molemmille osapuolille.”

Vuonna 2026 Keravalle voisi tulla 6–8 opiskelijaa neljäksi viikoksi. Tällöin jokainen opiskelija viettäisi kaksi viikkoa koulussa ja kaksi viikkoa esiopetuksessa.

”Brittiopiskelijoiden vierailut tarjoavat keravalaisille opettajille tilaisuuden työskennellä kansainvälisten työparien kanssa, mikä voi tuoda uusia ideoita ja menetelmiä opetustyöhön”, Nissinen jatkaa. ”Kansainvälinen toiminta edistää myös kulttuurisen ja kielellisen monimuotoisuuden arvostamista. Tilaisuus kommunikoida englanniksi natiivipuhujien kanssa on arvokas käytännön oppimismahdollisuus sekä oppilaille että opettajille.”

Yhteistyön avulla kaupungin esi- ja perusopetuksessa otetaan askel kohti entistä monipuolisempaa ja kansainvälisempää opetusta.

”Keravalaisilla kasvattajilla ja opettajilla on aihetta olla ylpeitä esi- ja perusopetuksen korkeasta tasosta, joka herättää tällaista kiinnostusta kansainvälisesti”, Nissinen toteaa ylpeästi. ”Toiveena on, että tämä yhteistyö rikastuttaa koulujen ja esiopetuksen toimintakulttuuria ja sen myötä voimme kehittää pedagogiikkaa myös omaa toimintaamme reflektoiden.”