Oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa

Oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevat perusopetuslain säännökset uudistuvat elokuussa. Uudistuksen tavoitteena on parantaa lasten ja nuorten mahdollisuuksia saada tukea aikaisemmin ja matalalla kynnyksellä.

Uudistuksen myötä kaikilla oppilailla on oikeus ennakoivana tukimuotona ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin, kuten tukiopetukseen, opetuskielen tukiopetukseen sekä erityisopettajan antamaan opetukseen muun opetuksen yhteydessä. Mikäli ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät ole riittäviä, oppilas saa oppilaskohtaisia tukitoimia, jotka ovat säännöllisiä ja perustuvat yksilöllisiin tuen tarpeisiin.

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistuksen tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten oikeutta saada tukea oikea-aikaisesti ja riittävästi sekä suunnitelmallisesti ja joustavasti opetuksen yhteydessä. Lisäksi tavoitteena on parantaa lasten ja nuorten mahdollisuuksia saada tukea aikaisemmin ja matalalla kynnyksellä. Uudistuksen keskiössä ovat myös oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt, joita ovat esimerkiksi opetusryhmien muodostaminen ja samanaikaisopettajuuden käyttö.

”Keravan kaupunki on valmistautunut oppimisen tuen uudistukseen vahvistamalla henkilöstöresursseja esi- ja perusopetuksessa vuodelle 2025”, kertoo kasvun ja oppimisen tuen johtaja Minna Kallio. ”Hyvät ja kohdennetut resurssit mahdollistavat opetusryhmien joustavan muodostamisen, samanaikaisopettajuuden vahvistamisen, joustavat ryhmittelyt ja lakiin kirjattujen ryhmäkohtaisten tukitoimien järjestämisen. Nämä toimenpiteet mahdollistavat yksilöllisemmän ja oikea-aikaisen tuen tarjoamisen oppilaille heidän tarpeidensa mukaisesti.”

Lisäksi uudistusta varten on viime vuoden aikana kartoitettu käytössä olevia oppimisen ja koulunkäynnin tuen käytänteitä yhteistyössä koulujen kanssa sekä otettu käyttöön onnistuneita pedagogisia ratkaisuja, kuten joustavat opetusjärjestelyt, yhteisopettajuus ja inklusiiviset oppimisympäristöt.

Muutokset edellyttävät uusia toimintatapoja

Uudistus luo uusia strategisia tavoitteita opetuksen toimintakulttuuriin, kuten oppimisen ja hyvinvoinnin tuen vahvistamisen, sekä kasvavien tuen tarpeiden ennaltaehkäisyyn. Tavoitteena on luoda entistä yhtenäisempi ja selkeämpi tukijärjestelmä, joka mahdollistaa lasten ja oppilaiden tarpeiden huomioimisen parhaalla mahdollisella tavalla. Yhteistyö, resurssien tarkoituksenmukainen kohdentaminen ja lasten hyvinvointi ovat uudistuksen keskeisiä elementtejä.

”Kolmiportaisen tuen poistuminen ja muut tuen muutokset vaativat toimintakulttuurimme kehittämistä”, Kallio jatkaa. ”Kevään ja ensi lukuvuoden siirtymäaikana keskitymme varmistamaan, että henkilöstömme sekä perheet ja oppilaat ovat valmiita kohtaamaan muutokset.”

Uudistuksista huolimatta nykyiset toimintatavat tukitoimien suunnittelussa säilyvät.

”Oppilaan tukitoimet suunnitellaan aina yksilöllisesti ja yhteistyössä oppilaan, huoltajien, erityisopettajan sekä mahdollisen muun oppilaan kanssa työskentelevän asiantuntijatahon kanssa”, Kallio huomauttaa.

Lakiuudistus astuu voimaan elokuussa 2025

Esi- ja perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen lakiuudistuksen läpivieminen tapahtuu kevään 2025 ja lukuvuoden 2025–2026 aikana. Tuen uudistusta koskeva lainsäädäntö ja opetussuunnitelmat tulevat voimaan 1.8.2025. Uusien tukipäätösten tekeminen alkaa elokuussa, ja nykyiset päätökset päivitetään viimeistään 31.8.2026 mennessä.

Samanaikaisesti uudistetaan myös lukiokoulutuksen oppimisen tukea ja erityisopetusta. Lukio-opiskelijoiden oikeutta oppimisen tukeen vahvistetaan säätämällä lukiolaissa opiskelijan oikeudesta tarvitsemaansa tukiopetukseen.

”Erityisopetuksen uudelleen määrittely mahdollistaa aiempaa paremmin lukiokoulutuksen myös niille nuorille, jotka ovat oppimisvaikeuksien vuoksi aiemmin saattaneet jäädä sen ulkopuolelle”, Kallio kertoo.