Keravanjoen koulussa painotetaan kansainvälisyyskasvatusta ja aktiivista kansainvälistä yhteistyötä

Keravanjoen koulu on akkreditoitu Erasmus+ -oppilaitos. Euroopan unionin Erasmus+ -ohjelma tarjoaa nuorille, opiskelijoille ja aikuisille mahdollisuuksia kansainvälistymiseen ja rahoitusta kouluttautumiseen, opiskeluun tai harjoitteluun ulkomailla.

• Erasmus+ muuttaa elämäsi ja avartaa maailmaasi!

Euroopan unionin Erasmus+ -ohjelma tarjoaa nuorille, opiskelijoille ja aikuisille mahdollisuuksia kansainvälistymiseen ja rahoitusta kouluttautumiseen, opiskeluun tai harjoitteluun ulkomailla. Lisäksi ohjelma tarjoaa oppilaitoksille ja organisaatioille mahdollisuuden tehdä yhteistyötä kansainvälisten kumppaniensa kanssa.

Ohjelma edistää oppilaiden, opiskelijoiden, opettajien ja kouluttajien oppimiseen liittyvää liikkuvuutta sekä koulutusalan organisaatioiden yhteistyötä, osallisuutta, huippuosaamista, luovuutta ja innovaatioita.

Opiskelijoiden kohdalla liikkuvuus tarkoittaa joko viikon mittaista opintoretkeä tai pitkäkestoista, jakson mittaista vaihtoa. Opettajilla on mahdollisuus osallistua job shadowing -jaksoille sekä täydennyskoulutuskursseille eri Euroopan maissa.

Kaikki liikkuvuuskulut katetaan Erasmus+ -hankerahoista. Erasmus+ tarjoaa näin opiskelijoille tasa-arvoiset mahdollisuudet kansainvälistymiseen.

Lisätietoa Erasmus+ -ohjelmasta Opetushallituksen sivuilta: Erasmus+ -ohjelma.

Keravanjoen koulu on Keravalla The International School eli koulun kansainvälisyyskasvatus on aktiivista ja siellä tehdään monipuolista kansainvälistä yhteistyötä. Koulu on saanut useita peräkkäisiä Euroopan unionin Erasmus+ -rahoituksia Opetushallituksesta sekä erityismainintoja erinomaisesti hoidetusta kansainvälisestä yhteistyöstä.

Keravanjoen koulu ja Erasmus+ -hankkeen opettajat ovat kehittäneet tietoisesti kansainvälistä yhteistyötä ja kansainvälisyyskasvatusta. Koulu on halunnut kehittää mallia erityisesti siten, että se mahdollistaa jokaiselle Keravanjoen koulun oppilaalle samanlaiset osallistumismahdollisuudet. Kaikki koulun oppilaat ovat tervetulleita ja mukaan kutsuttaja kansainväliseen yhteistyöhön. Oppilaiden ei tarvitse opiskella jotain tiettyä vierasta kieltä päästäkseen mukaan, eikä luokka tai ryhmä määrittele esimerkiksi matkoille osallistujia. Kaikki matkoihin liittyvät kustannukset katetaan Erasmus+ -hankerahoista, mikä tarjoaa oppilaille tasa-arvoiset mahdollisuudet kansainvälistymiseen.

Keravanjoen koulun Erasmus+ -hankkeet

KA1: Ryhmälippu kestävään tulevaisuuteen 2022-2027

• Ryhmälippu kestävään tulevaisuuteen – osallisuuden kokemuksen ja ympäristösuhteen vahvistava vuorovaikutus.

KA2: Building relations in virtual and real world 2022-2025

• Kahdeksan koulun yhteisprojekti, jota johtaa Zespol Szkol Sportowych i Mistrzostwa Sportowego Poland Pomorskie Gdansk.

Molempien projektien läpileikkaavina teemoina ovat kestävä kehitys, oppilaiden osallisuus ja digitaalisuus.

Matkaraportteja kevään 2024 Erasmus+ -opintomatkoilta

Barcelona, Espanja 14.-19.4.2024 (KA2-hanke)

Lensimme Barcelonaan sunnuntaina 14.4.2024 jo hyvissä ajoin aamulla. Ehdimme jo tuona päivänä kierrellä hieman kaupungilla ennen vieraanvaraisiin host-perheisiin majoittumista illalla. Maanantaina, muiden vaihto-oppilaiden vasta reissatessa kohti Barcelonaa, saimme nähdä Gaudin suunnitteleman Casa Batllón sekä kuuluisan Sagrada Famílian. Teimme myös ostoksia ja näimme kauniin sataman.

Tiistaina alkoivat aktiviteetit ja tutustuimme koulurakennukseen sekä muihin oppilaisiin. Kävimme lisäksi CosmoCaixa -tiedemuseossa, joka muistutti toiminnallisuuksineen jonkin verran Heurekaa. Keskiviikkona ja torstaina jatkuivat inkluusioaiheiset aktiviteetit ja iltaisin saimme viettää vapaasti aikaa host-oppilaiden sekä muiden vaihto-oppilaiden seurassa kaupunkia ihastellen.

Kokonaisuudessaan matka oli upea, monipuolinen ja ikimuistoinen elämys. Saimme kokea suurkaupungin paikallisten näkökulmasta ja loimme kontakteja eri puolille Eurooppaa. Emme tutustuneetkaan ainoastaan Barcelonan kulttuuriin vaan saimme myös uutta tietoa muiden kokoukseen osallistuneiden maiden elämäntavoista!

Portugal 21.-26.4.2024 (KA1-hanke)

Olimme Keravanjoen koulusta leirikoulussa Portugalissa. Ryhmäämme kuului 11 oppilasta 7.-9.-luokilta ja kaksi erityisopettajaa. Yhteistyömme ystävyyskoulu Campo De Floresin kanssa on jatkunut jo 20 vuotta.

Koulumme tekee monipuolista ja tiivistä kansainvälistä yhteistyötä eri hankkeiden tiimoilta usean eri maan kanssa. Teemme sekä yhteistä kehittämistä että opettajavaihtoa job shadowing -teemalla, ja oppilaiden keskeistä yhteistyötä. Tämä leirikoulu rahoitettiin Erasmus-rahoituksella. Leirikoulumme teemoja olivat muun muassa hyvinvointi, digitaidot ja kestävä kehitys. Valmistelimme matkaa koulumme kansainvälisyyskerhossa tekemällä mm. esityksen Nuorten kompassi -hyvinvointiohjelmasta sekä koulussamme toteutettavasta kestävästä kehityksestä. Oppilaat esittelivät nämä ystävyyskoulussamme Campo De Floresissa paikallisille koululaisille englanniksi.

Viikon aikana meillä oli monta vierailukohdetta, jossa kävimme yhdessä oppilaiden kanssa, kuten esimerkiksi Euroopan läntisin reuna Capo de Roca, Castello de Pena, Lissabonin keskusta, keramiikkapaja ja Sintra. Viikon aikana oppilaat asuivat isäntäperheidensä kodissa ja illat viettivät aikaa heidän kanssaan. Suurin osa isäntäperheiden nuorista kävi vastavierailulla Suomessa viime talvena, joten nuoret olivat tuttuja jo entuudestaan. Oppilaat nauttivat koko viikosta ja moni olisi mielellään jäänyt sinne pidemmäksikin aikaa. Matkan aikana luotiin ystävyyssuhteita ja opittiin elämään toisenlaisessa kulttuurissa. Matkan jälkeen oppilaat ovat käyneet kertomassa reissusta ja näyttämässä kuvia. Myös koulun info-tv:ssä on jaettu kuvia ja kokemuksia.

Erasmus+ -opintomatkalla Portugalissa 21.-26.4.2024

Mantova, Italia 6.-12.5.2024 (KA2-hanke)

Matkaraportti 1

Mantovan matka alkoi maanantaina 6.5.2024 lentokentältä, josta lensimme Muncheniin ja sieltä Bolognaan. Ensimmäinen päivä meni tutustuessa host-perheeseen ja kotiin. Heti tiistaiaamuna lähdimme koululle yhdessä hostiemme kanssa. Pääsimme tutustumaan hienoon vanhaan koulurakennukseen ja muihin vaihto-oppilaisiin. Koulurakennus oli todella vanha kivirakennus, jossa on myös museoita. Keskiviikkona tapasimme aikaisin aamulla bussipysäkillä, josta kaikki vaihto-oppilaat ja opettajat lähdimme yhdessä kohti Venetsiaa. Venetsiassa kiertelimme yhdessä koko porukan kanssa tunnetuimpia nähtävyyksiä. Lopuksi saimme hieman vapaa-aikaa ja pääsimme keskenämme tutustumaan Venetsian ihmeisiin. Viikon teemana oli demokratia, jota opiskelimme joka päivä yhdessä muiden kanssa.

Matkaraportti 2

Maanantai 6.5.2024 alkoi aikaisin klo 6.00 lennolla Müncheniin. Saksassa söimme rauhassa lounasta ja nousimme seuraavaan koneeseen, joka vei meidät Bolognaan. Siellä tapasimme ensimmäisen kerran osan tulevista ystävistämme Espanjasta. Mantovaan saavuimme taksilla, ja host-perheet tulivat hakemaan meitä koululta. Loppupäivän lepäsimme ja tutustuimme host-perheenjäseniin ja uuteen taloon.

Viikon aikana meille tuli tutuksi yksi Mantovan hienoimmista koulurakennuksista. Koulun yhteydessä oli kirjasto ja pieni museo, joita pääsimme katsomaan. Teimme koko viikon ajan yhteistyötä muiden maiden oppilaiden kanssa, joka oli mukavaa. Teemana oli demokratia eri maissa. Opimme paljon uutta demokratiasta ja sen toiminnasta, ja kuinka se ei välttämättä toteudu jokaisessa maassa samalla tavalla.

Keskiviikkona kävimme uskomattoman kauniissa sekä historiallisesti merkittävässä Venetsiassa. Venetsia oli kaikin puolin kaunis kaupunki, ja päivä oli ikimuistoinen. Venetsiassa mukanamme oli italialainen opettaja, joka näytti meille muun muassa kuuluisimpia rakennuksia, ja toimi oppaana. Lopuksi saimme kierrellä ystävien kanssa vapaasti.

Lauantai oli vapaata aikaa hostien kanssa. Vietimme päivän Veronassa, joka on tunnettu sen hyvistä shoppailumahdollisuuksista sekä Romeosta ja Juliasta. Myös Verona oli kaunis ja vanha kaupunki. Sunnuntaiaamuna jouduimme jättämään haikeat hyvästit ystävillemme ja host-perheille. Pidämme kuitenkin monen kanssa vielä yhteyttä.

Kaiken kaikkiaan Erasmus+ Italian-matka oli mahtava kokemus, jota suosittelen kaikille. Englannin kielitaito kehittyy valtavasti, ja pääset näkemään maailmaa. Saat myös “international”-kavereita sekä opit toisista kulttuureista hurjasti. Toki viikko Italiassa hyvän ruuan ja kavereiden seurassa on hyvä pieni loma keskelle kouluarkea!

Erasmus+ -opintomatkalla Italiassa 6.-12.5.2024

Erasmus+ hankkeen logo "Euroopan unionin osarahoittama"