Keravan asiointipiste

Keravan asiointipiste sijaitsee Sampolan palvelukeskuksen ensimmäisessä kerroksessa pääsisäänkäynnin välittömässä läheisyydessä.

Asiointipiste on auki:

  • maanantaista torstaihin klo 8–17.30
  • perjantaisin klo 8–12
  • arki- ja juhlapyhien aattoina klo 8–15 (ma–to)

Asiointipiste on suljettu viikonloppuisin, sekä arki- ja juhlapyhinä.

Poikkeusaukioloajat:

Perjantaina 24.5.2024 asiointipiste on suljettu.

Pahoittelemme tilanteesta asiakkaillemme mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Asiointipisteellä

  • Voit hakea ja palauttaa lomakkeita, hakemuksia sekä muita kaupungin asiakirjoja.
  • Voit maksaa Keravan kaupungin, Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ja Keravan Energian maksuja
  • Saat Keravan kaupungin palveluihin ja tapahtumiin liittyvää neuvontaa.
  • Saat opastusta sähköisten palvelujen käytössä.
  • Voit ostaa Kerava-tuotteita.
  • Voit ilmoittautua Keravan opiston kursseille ja ostaa opiston lahjakortteja.
  • Voit ostaa tai ladata liikuntapalvelujen älykortin kaupungin City-voimailusalille.

Pisteellä on myös asiakaspäätteitä, joita voit käyttää sähköiseen asiointiin.

Muut palvelut

Asiointipiste toimii myös Helsingin seudun liikenteen (HSL) palvelupisteenä matkakorttiin ja matkustamiseen liittyvissä asioissa. Lisäksi piste toimii poliisin lupapalvelujen, Kansaneläkelaitoksen (Kela), Vantaan- ja Keravan hyvinvointialueen, digi- ja väestötietoviraston sekä työ- ja elinkeinopalvelujen (TE-palvelut) asiointipisteenä. Tutustu palveluihin:

  • Voit asioida pisteellä matkakorttiin liittyvissä asioissa:

    • kortin hankkiminen
    • kortin lataaminen
    • asiakastietojen päivitys
    • ongelmatilanteet (esimerkiksi kortin katoaminen ja hyvityshakemukset).

    Jos asiasi koskee matkakortin hankkimista tai ongelmatilannetta, ota mukaasi henkilökortti, passi tai ajokortti. Alaikäinen voi todistaa henkilöllisyytensä Kela-kortilla.

    Keravan asiointipisteellä voit maksaa matkakortin oston tai latauksen käteisellä ja pankki- tai luottokortilla.

    Saat pisteeltä myös aikataulu- ja reittineuvontaa ja HSL:n esitteitä. Tutustu palveluihin ja lippujen hintoihin tarkemmin HSL:n verkkosivuilla. Siirry HSL:n verkkosivuille

    Palvelumaksut Keravan asiointipisteessä 1.8.2023 alkaen:

    • Kausilipun lataus 5 €
    • Vuorokausilipun tai kertalipun osto 1 €
    • Arvon lataus 1 €
    • Muutos HSL-kortin tietoihin, kuten asiakasryhmään 8 €
    • Palvelumaksun enimmäisveloitus 8 € /kerta-asiointi / kortti

    Palvelumaksua ei peritä

    • 70 vuotta täyttäneiltä (henkilökohtaisen matkakortin lataus ja/tai päivitys)
    • Toimintarajoitteisilta asiakkailta (henkilökohtaisen matkakortin lataus ja/tai päivitys)
    • Asiakasryhmän päivittämisestä HSL-kortille sellaisilta asiakkailta, joiden asiakasryhmää tai alennusoikeutta ei ole mahdollista tarkastaa HSL-sovelluksessa
      • Kelan maksamaa kansan- tai takuueläkettä tai kuntoutustukea saavat
      • 70 vuotta täyttäneet
      • liikuntarajoitteiset
      • opiskelijat, joiden alennusoikeutta ei ole mahdollista tarkastaa Opetushallituksen Oma opintopolku-palvelusta
      • vaihto-opiskelijat
      • Henkilöiltä, joilla on sovelluksen käytön estävä toimintarajoite
    • Laskutusasiakkailta (esim. hyvinvointialueen maksusitoumusasiakkailta)
    • Asiakaspalvelussa tai jälleenmyyjällä tapahtuneiden virheiden korjauksesta
  • Keravan asiointipisteen henkilökunta neuvoo yleisellä tasolla Kelaan liittyvissä asioissa ja auttaa verkkoasioinnissa sekä tarvittaessa ajan varaamisessa. Voit myös hakea Kelan hakemuslomakkeita ja esitteitä sekä jättää Kelan hakemuksia ja liitteitä.

    Sinulla on myös mahdollisuus saada Kelan palveluasiantuntijan palvelua ajanvarauksella asiointipisteellä.

    Lue lisää asioinnista Kelassa: Asiakaspalvelu (kela.fi)

  • Asiointipisteestä saat digi- ja väestötietoviraston lomakkeita. Piste ottaa vastaan virastolle osoitettuja hakemuksia, ilmoituksia ja liitteitä sekä toimittaa ne eteenpäin digi- ja väestötietovirastolle. Pisteen henkilökunta antaa myös yleisneuvontaa digi- ja väestötietovirastoon liittyvissä asioissa.

    Digi- ja väestötietoviraston yhteystiedot henkilöasiakkaille (dvv.fi)

  • Poliisin oma henkilökunta palvelee asiointipisteellä ajanvarauksella passi- ja henkilökorttihakemusten vastaanotossa. Asiointipisteen henkilökunta avustaa tarvittaessa ajan varaamisessa ja poliisin lupa-asioihin liittyvässä sähköisessä asioinnissa. Lue lisää ajanvarauksesta ja asioinnista poliisilla:

    Ajanvaraus ja asiointi poliisiasemalla (poliisi.fi)

    Voit hakea passia, henkilökorttia ja poliisin myöntämiä lupia sähköisesti poliisin verkkosivuilta. Verkkosivuilta löydät myös tietoa lupa-asioista, hinnoista sekä poliisilaitoksen yhteystiedot.

    Passit, henkilökortit, luvat (poliisi.fi)

    Asiointipiste ottaa vastaan pisteen aukioloaikana pieniä löytötavaroita, jotka Järvenpään poliisilaitos noutaa 2–4 kertaa kuussa. Voit tiedustella löytötavaroita Keravan asiointipisteeltä ja Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta.

    Yhteystiedot (poliisi.fi)

  • Asiointipiste tarjoaa tukea TE-palvelujen Työmarkkinatori-verkkosivuston käyttöön sekä opastusta Oma asiointi -verkkopalvelujen käytössä.

    Voit myös jättää TE-palveluissa tarvittavia asiakirjoja toimitettavaksi edelleen Uudenmaan TE-toimistolle.

    Siirry Työmarkkinatorille

    Keravalla on myös oma asiointipiste työllisyyden kuntakokeilun asiakkaille. Kuntakokeilun asiointipisteen yhteystiedot löydät verkkosivuiltamme:
    Työllisyyden kuntakokeilu

  • Keravan asiointipisteellä saat yleisneuvontaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asioissa ja apua verkkoasioinnissa. Asiointipisteelle voit jättää hyvinvointialueelle menevää postia ja muita asiakirjoja eteenpäin toimitettavaksi. Asiointpisteeellä voit myös maksaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen laskuja.

     

Chat-neuvonta

Keravan asiointipiste tarjoaa neuvontapalveluita myös chatissa. Palveluneuvojat vastaavat chatissa asiakkaiden kysymyksiin aukioloaikoina asiakastilanteen salliessa. Kun chat on toiminnassa, Keravan etusivun ja asiointipisteen sivujen oikeassa sivussa näkyy vihreä chat -laatikko.

Asiakastyytyväisyyskysely

Kysyimme asiakkailtamme asiointipisteen palvelujen käytöstä ja pyysimme heitä arvioimaan palvelujen laatua vuoden 2023 asiakastyytyväisyyskyselyssä. Kysely järjestettiin 16.11. –11.12.2023. Vastaajilta kysyttiin myös taustatietoja kuten ikää ja kotikuntaa. Kyselyyn pystyi vastaaman Keravan nettisivuilla olleen linkin kautta tai jättämällä paperilomakkeen asiointipisteessä olleeseen palautusastiaan.

  • Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 56 asiakasta. Taustatietonsa ilmoittaneista vastaajista keravalaisia oli 46. Vastaajasta 43 oli ulkoisia asiakkaita ja 13 sisäisiä asiakkaita eli Keravan kaupungin työntekijöitä. Naisia kyselyyn vastaajista oli 73 prosenttia ja ikäryhmistä kyselyyn vastasivat ahkerimmin yli 70-vuotiaat asiakkaat, joita kyselyyn vastaajista oli lähes 36 prosenttia.

    Palveluja kyselyyn vastaajat olivat käyttäneet seuraavasti:

    • Asumiseen liittyvät palvelut (neuvonta, sähköisten palvelujen käytön opastus, Nikkarinkruunun vuokra-asuntohakemukset, liitteiden toimitus) 14,3 %
    • Ateriapalvelut (ruokalipukkeiden osto, neuvonta) 10,7 %
    • Chat-neuvonta (kerava.fi –sivulla ja asiointipisteen nettisivuilla) 3,6%
    • Digi- ja väestötietovirasto (lomakkeiden nouto, asiakirjojen jättäminen, neuvonta, sähköisten palvelujen käytön opastus) 7,1 %
    • Henkilökuntakortit 16,1 %
    • HSL (matkakorttiasiat, reitti- ja aikatauluneuvonta) 57,1 %
    • Kasvatus- ja opetustoimi (hakemuksen nouto tai jättäminen, liitteiden toimitus, neuvonta, sähköisten palvelujen käytön opastus) 3,6 %
    • Kaupunkikehityspalvelut, ent. maankäyttöpalvelut (asiakirjojen jättäminen ja nouto, neuvonta, sähköisten palvelujen käytön opastus) 5,4 %
    • KELA (neuvonta, sähköisten palvelujen käytön opastus, hakemusten ja liitteiden vastaanotto, lomakkeet, esitteet) 21,4 %
    • Keravan energian laskujen maksaminen 5,4 %
    • Keravan Opisto (kurssi-ilmoittautuminen tai -maksaminen, neuvonta, esitteen nouto, sähköisten palvelujen käytön opastus) 32,1%
    • Kerava-tuotteiden (esim. pysäköintikiekko, kassi) osto 8,9 %
    • Infrapalvelvelut muun muassa rakennusvalvonta, kiinteistöpalvelut, paikkatietopalvelut (asiakirjojen jättäminen tai nouto, neuvonta, sähköisten palvelujen käytön opastus) 1,8 %
    • Liikuntapalvelut (kurssi-ilmoittautuminen, laskun maksaminen, älykortin lunastus tai lataus, neuvonta) 12,5 %
    • Poliisin lupapalvelut ja löytötavarat (ajanvarausasia, neuvonta, asiakirjan tai löytötavaran jättö tai nouto) 23,2 %
    • Pysäköinninvalvonta (virhemaksujen ja oikaisuvaatimusten vastaanotto, neuvonta) 1,8 %
    • Rakennusvalvonta (asiakirjojen jättäminen tai nouto, neuvonta, sähköisten palvelujen käytön opastus) 0 %
    • TE-palvelut (Oma asiointi – sivujen käytön opastus, asiakirjojen jättäminen TE-palveluille toimitettavaksi) 3,6 %
    • Tilavaraukset (kartanoiden avainten nouto, laskun maksu, Timmi-tilavarausohjelmiston käytön opastus, Sampolan 1.kerroksen sisäiset kokoustilavaraukset) 7,1 %
    • Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (laskun maksaminen, neuvonta, lomakkeen tai muun asiakirjan jättäminen tai nouto, sähköisten palvelujen käytön opastus 10,7 %
    • Vesihuolto (laskun maksaminen, neuvonta, sähköisten palvelujen käytön opastus) 1,8 %
    • Muu asia, mikä? 5,4 %

    Palvelun laatua pyydettiin arvioimaan asteikolla 1 – 5 (1 heikko/tyytymätön, 5 kiitettävä/tyytyväinen). Palvelukokemuksen yleisarvioksi tuli kyselyn perusteella 4,4 ja 65 prosenttia vastaajista arvioi palvelukokemusta arvosanalla 5.

    Kyselyssä tiedusteltiin myös tyytyväisyyttä aukioloaikoihimme asteikolla 1 – 5. Normaaliaukioloajoista arvion 5 antoi 57 prosenttia vastaajista, arvioiden keskiarvon ollessa 4,4. Normaalit aukioloaikamme ovat ma – to klo 8 – 17.30 ja pe klo 8-12. Kesäajalla palvelemme supistetuin aukioloajoin, kesäaukioloaikojen arvioiden keskiarvo oli 4,1. Kysyimme myös kuinka tärkeää asiakkaillemme on saada palvelua normaaleja virastoaikoja laajemmin. 37 prosentille asiakkaista tämä oli tärkeää tai erittäin tärkeää ja 32 prosentille asiakkaista palvelun saaminen normaaleja virastoaikoja laajemmin ei ollut lainkaan tärkeää.

    Kiitämme asiakkaitamme kyselyyn vastaamisesta ja saamastamme palautteesta sekä kiitoksista ja kehitysehdotuksista. Toivotamme teidät tervetulleeksi asioimaan asiointipisteessä jatkossakin!

Yhteystiedot ja aukioloajat