Lukuviikon paneelikeskustelu ja muu teemaohjelma korostaa lukutaidon merkitystä ja aktivoi opiskelijoita Keravan lukiossa
Lukukeskuksen valtakunnallista Lukuviikkkoa vietetään 22.– 28.4.2024 teemalla kohtaaminen. Keravan lukiossa vuosittainen tapahtuma huomioidaan järjestämällä erilaisia opiskelijoita aktivoivia ja lukutaidon merkitystä esiin tuovia tapahtumia pitkin viikkoa.
Lukuviikon päätapahtuma on torstaina 25.4. klo 9.45–11.00 järjestettävä paneelikeskustelu, johon opiskelijat osallistuvat oppituntinsa aikana. Panelisteiksi saapuvat erikoiskirjastonhoitaja, kirjailija Sini Helminen Helsingin kaupunginkirjastosta, politiikan ja talouden esihenkilö, toimittaja Veera Luoma-aho Helsingin Sanomista sekä lukemisen pariin innostaja Aleksis Salusjärvi, joka toimii muun muassa sanataidekouluttajana ja kulttuuritoimittajana.
Paneelikeskustelussa esiin tärkeitä teemoja
Lukuviikko on huomioitu koulussa aiemminkin, mutta tänä vuonna tapahtumia on aiempaa enemmän. Lukemisen merkityksen korostaminen koetaan tärkeäksi, sillä kouluympäristössä voidaan havaita päivittäin vähäisen lukuharrastuksen seurauksia. On yhä yleisempää, että opiskelijat eivät halua saada tai kykene saamaan tietoa lukemalla eivätkä he koe viihtyvänsä kirjojen parissa, eivät äänikirjojenkaan. Lukeminen on hävinnyt taistelun digitaalista tarjontaa vastaan – vai onko?
On huolestuttavaa, että lukutaidon merkitys on ehkä suurempi kuin koskaan, ja samaan aikaan yhä useammalla on niin puutteellinen lukutaito, että se kaventaa mahdollisuuksia jatko-opintoihin ja niissä menestymiseen. Lukemiseen liittyvät vaikeudet näkyvät usein myös opiskelumenestyksessä. Tähän huolipuheeseen voisi lisätä paljon muutakin, kuten huolen ajattelutaitojen kehittymisestä, sanavaraston kapeutumisesta jne.
Paneelikeskustelun aiheita voivat olla – panelistien mielenkiinnon mukaan – esimerkiksi:
- Kunkin panelistin oma suhde lukemiseen, mitä se on antanut ja mitä mahdollistanut?
- Mistä lukemattomuus johtuu? Miksi kirja ei kiinnosta? Kenen tehtävä on johdattaa kirjan pariin?
- Mitä uhkakuvia lukutaidon heikentymiseen liittyy?
- Miksi pitäisi lukea? Voiko lukemista korvata millään järkevällä tavalla?
- Mitä lukemisen edistämiseksi pitäisi mielestäsi tehdä?
- Mikä on sanojen merkitys ajattelulle ja itsensä ilmaisulle?
- Voiko lukeminen olla hauskaa? Pitääkö sen olla hauskaa?
Opiskelijat aktiivisia järjestelyissä
Muita viikon aikana järjestettäviä tapahtumia organisoivat opiskelijakunnan hallitus sekä liikuntatutorit. Luvassa on muun muassa aforismityöpaja, kirjakirppis sekä open mic runoille ja rapille. Opiskelijat toimivat toisilleen myös kirjavinkkareina. Lukuviikon aikana on mahdollisuus vetäytyä opiskelijoiden omaan pesään lukemaan välitunnin ajaksi. Keravan kirjasto esittelee viikolla äänikirjoja ja e-materiaalia sekä ohjaa opiskelijoita mielenkiintoisen kirjallisuuden pariin.
Lukuviikon järjestelytyöryhmänä on toiminut kuvaamataidon lehtori Hanna Ripatti, yhteisöpedagogi Emma Lasonen ja erityisopettaja Satu Törrönen.
Lisätiedot
Emma Lasonen, puh. 040 318 4548
Satu Törrönen, puh. 040 318 4304