Päättyneet hankkeet
Lukuvuoden 2023-2024 päättyneet Erasmus+ ohjelman hankkeet
-
Hankkeen teemana oli Kuvan välityksellä muodostuvan tiedon moninaisuus.
Hankkeen sisältö koostui opiskelijoiden pohdinnoista ja vastauksista seuraaviin kysymyksiin: Mikä on valheen ja totuuden rooli kuvassa? Onko maalaus aina mielikuvitusta ja valokuva totta? Miten kuvankäsittely ja tekoäly muuttavat kuvien totuuskäsitettä? Miten ja mitä opimme toisistamme kuvien välityksellä? Mitä haluamme viestittää kuvilla? Kuinka vahvasti mielikuvat italialaisista ja suomalaisista ovat syntyneet arkisten kuvien ja taiteen kuvien välityksellä?
Toteutimme Suomessa 2–3 tehtävää, joissa pohdittiin henkilökohtaisella tasolla omien kuvien kautta sekä kansallisella tasolla Suomen taidehistorian merkkiteoksia kuvien viestien sisältöjä. suhteessa totuuteen, kuvalla manipuloimiseen sekä kliseisiin mielikuviin henkilöistä ja kansoista.
Opintoretkelle osallistui:
Yhteistyöoppilaitos: Liceo Scientifico di Stato A.Calini
Oppilaitoksen verkkosivut: https://lnx.liceocalini.edu.it/international
-
Opintoretken tavoitteena oli tutustua Keravan ystävyyskaupunki Ascherslebenin, Berliinin sekä jaetun Saksan historiaan. Opiskelijat tutustuivat myös ascherslebeniläisen taiteilijan Neo Rauchin taiteelliseen tuotantoon. Opintoretkellä tutkittiin myös, miten tulevaisuudessa eletään, mitä syödään, miten liikutaan ja asutaan.
Saksan lukijoille suunnatun opintoretken tavoitteena oli tutustua saksalaiseen kulttuuriin ja käyttää saksan kieltä mahdollisimman paljon.
Opintoretkelle osallistui:
Yhteistyöoppilaitos: Aschersleben, Stephaneum-lukio
Oppilaitoksen verkkosivut: https://stephaneum.de
-
Pitkäkestoinen hanke
Vuonna 2022 alkanut yhteistyö ranskalaisen Mont-de-Marsanissa sijaitsevan Lycée Victor Duru-yn kanssa jatkui lukuvuonna 2023-2024. Tarjolla oli mahdollisuus pitkäaikaiseen, jakson mittaiseen opiskelijavaihtoon.
Yhteistyöoppilaitos: Lysee Victor Duruy, Mont-de-Marsan
Oppilaitoksen verkkosivut: https://lyceeduruy.fr
-
Lukuvuonna 2023-2024 kaksi opiskelijaa oli pitkäkestoisessa vaihdossa Elchessä.
Yhteistyöoppilaitos: IES La Foia d’Elx.
Oppilaitoksen verkkosivut: https://portal.edu.gva.es/ieslafoiadelx
Lukuvuoden 2022-2023 päättyneet Erasmus+ ohjelman hankkeet
-
Keravan lukio aloitti huhtikuussa 2022 yhteistyön ranskalaisen Mont-de-Marsanissa sijaitsevan Lycée Victor Duruyn kanssa. Hankkeessa oli tavoitteena löytää uusia ja innovatiivisia pedagogisia lähestymistapoja ja keinoja englannin opetukseen sellaisissa tilanteissa, joissa opiskelijalla on eri syistä johtuvia oppimisvaikeuksia.
Projektin aikana tutustuttiin ranskalaiseen kulttuuriin ja koululaitokseen vertailemalla suomalaista ja ranskalaista yhteiskuntaa, arvoja ja historiaa. Kulttuuri- ja historiatietoisuuden sekä positiivisen oppijaminäkuvan vahvistaminen olivat keskeisiä tavoitteita.
Opintoretkelle osallistui 8 opiskelijaa ja 2 opettajaa.
Yhteistyöoppilaitos: Lysée Victor Duruy
-
Projektin tarkoituksena oli opiskelijoiden luonnontieteellisen osaamisen ja tietoteknisten taitojen kehittäminen.
Opintoretkelle osallistui 20 opiskelijaa ja 2 opettajaa.
Yhteistyöoppilaitos: Liceo Calini Brescia -
Projektin teemana oli muoti ja graafinen suunnittelu. Projektissa tutkittiin, miten nuoret kertovat omasta identiteetistään katumuodin kautta. Yksi painopiste projektissa oli muodin vastuu kulutuskulttuurissa sekä miten viestimme arvojamme ja ajatuksiamme pukeutumisellamme.
Keravan lukion ja italialaisen lukion opiskelijat suunnittelivat vaatteen tai vaatekokonaisuuden kierrätetyistä materiaaleista. Hankkeen päätteeksi järjestettiin muotinäytös.
Opintoretkelle osallistui 12 opiskelijaa ja 2 opettajaa.
Yhteistyöoppilaitos: Istituto D’Istruzione Superiore Caterina Caniana
-
Hankkeen teemana oli turismi ja sen yhteiskunnalliset ja taloudelliset vaikutukset Italiassa ja Suomessa.
Opintoretkelle osallistui 7 opiskelijaa ja 2 opettajaa.
Yhteistyöoppilaitos: Istituto Istruzione Superiore Einaudi-Alvaro
-
Hankkeen teemana oli Common Europe – different nations.
Hankkeessa perehdyttiin Espanjan ja Suomen eroihin ja yhtäläisyyksiin kummankin maan historiassa, yhteiskunnassa, maantieteessä ja luonnossa, kulttuurissa, tavoissa ja perinteissä sekä jokapäiväisessä elämässä.
Projektitöissä tutkittiin kunkin ryhmän omaa aihealuetta, josta tehtiin havainnollistava esitys esitettäväksi kaikille projektin lopussa. Opiskelijat laativat omasta aihealueestaan myös infograafit, jotka printattiin ja laitettiin esille. Hankkeen aikaisten opintoretkien kohteet sekä Espanjassa että Suomessa liittyivät projektitöiden sisältöihin.
Opintoretkelle osallistui 10 opiskelijaa ja 2 opettajaa.
Yhteistyöoppilaitos: IES Francesc Tàrrega
-
Opintoretken tavoitteena oli tutustua Ascherslebenin, Berliinin sekä jaetun Saksan historiaan. Opiskelijat tutustuivat myös ascherslebeniläisen taiteilijan Neo Rauchin taiteelliseen tuotantoon.
Opintoretkellä oli esillä myös tulevaisuusperspektiivi: miten tulevaisuudessa eletään, mitä syödään, miten liikutaan ja asutaan.
Koska opintoretki oli erityisesti suunnattu saksan lukijoille, oli tavoitteena tutustua saksalaiseen kulttuuriin ja käyttää saksan kieltä mahdollisimman paljon.
Opintoretkelle osallistui 10 opiskelijaa ja 2 opettajaa.
Yhteistyöoppilaitos: Stephaneum Gymnasium