Vesikatkot ja -häiriöt

Häiriökartta näyttää vesikatkot ja -häiriöt Keravan alueella. Huolehdithan, että puhelinnumerosi on vesihuoltolaitoksen käytettävissä häiriötekstiviestin lähettämistä varten.

Ajantasaisen tiedon vesikatkoista ja -häiriöistä näet alla olevasta kartasta yhteystietojen jälkeen. Lisäksi Keravan vesihuoltolaitos ilmoittaa äkillisistä vesikatkoista ja -häiriöistä kaupungin verkkosivuilla etusivun häiriötiedotteen avulla sekä tapauskohtaisesti kiinteistöihin jaettavilla tiedotteilla ja tekstiviesti-ilmoituksella.

Ennen kuin soitat

  1. Varmista isännöitsijältä tai huoltoyhtiöltä, ettei vesikatko- tai häiriö johdu kiinteistössä tehtävistä korjaustöistä.
  2. Jos kyseessä on lämpimän käyttöveden katkos, ota yhteyttä kiinteistöhuoltoyhtiöön tai energialaitokseen.
  3. Tarkista, näkyykö häiriö Keravan vesihuoltolaitoksen häiriökartalla.

Jos ongelmasi ei ratkennut edellä mainittujen ohjeiden avulla, voit soittaa Keravan vesihuoltolaitokseen alla olevia yhteystietoja käyttäen.

Ota yhteyttä

Tilaa häiriötekstiviesti puhelimeen

Keravan vesihuoltolaitos tiedottaa asiakkaitaan vesikatkoksista ja -häiriöistä myös tekstiviesti-ilmoituksella. Tekstiviestin lähettämistä varten häiriöalueen osoitteisiin rekisteröidyt julkiset puhelinnumerot haetaan automaattisesti numerotiedustelun kautta. Jos liittymäsi on rekisteröity muuhun osoitteeseen (esimerkiksi työpuhelimeen), olet kieltänyt operaattoriasi luovuttamasta osoitettasi, tai liittymäsi on salainen tai prepaid, voit ottaa häiriöistä ilmoittavat tekstiviestit käyttöön rekisteröimällä puhelinnumerosi Keypro Oy:n tekstiviestipalveluun. Palvelussa voit myös rekisteröidä useamman puhelinnumeron.

Kaupunki tiedottaa suunnitelluista vesikatkoista aina ennakkoon

Suunnitelluista vesikatkoista ja -häiriöistä ilmoitetaan kyseessä oleville kiinteistöille aina etukäteen. Äkillisistä häiriötilanteista ilmoitetaan niin nopeasti kuin mahdollista heti häiriötilanteen havaitsemisen jälkeen. Vesikatkojen pituus voi vaihdella vikatilanteen laajuuden ja luonteen mukaan. Vesikatko kestää lyhimmillään yleensä noin pari tuntia, mutta joskus myös useita tunteja. Tilannekohtaisesti häiriötilanteen jatkuessa, Keravan vesihuoltolaitos järjestää väliaikaisen vesipisteen, josta häiriöalueeseen kuuluvat kiinteistöt voivat hakea juomakelpoista vettä omiin kanistereihin ja astioihin.

  • Vesikatkojen ennakkoilmoitusta ei pystytä antamaan äkillisissä ja yllättävissä vesijohtoverkoston vaurioissa tai saastumistilanteissa. Näihin äkillisiin vesikatkoihin on hyvä varautua säilyttämällä kotona juomavettä. Kotitalouksien tulisi myös varata kannellinen, puhdas juomavesikäyttöön sopiva vesiastia, jolla voi tarvittaessa hakea vettä varavedenjakelupisteeltä.

    Tutustu myös Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ohjeeseen: Miten varaudun vesikatkoihin? (keskiuudenmaanymparistokeskus.fi).

  • Vedenjakelun keskeytyksestä johtuen voi putkistoista irrota saostumia ja ruostetta, mistä voi aiheutua veden värjäytymistä ruskeaksi. Tämä voi aiheuttaa mm. vesihanojen ja pesukoneiden sihtien tukkeutumista sekä vaalean pyykin värjäytymistä.

    Ennen veden käyttämistä Keravan vesihuoltolaitos suosittelee mahdollisten haittojen poistamiseksi veden runsasta juoksuttamista useammasta hanasta, kunnes vesi kirkastuu. Putkistoon mahdollisesti päässyt ylimääräinen ilma voi aiheuttaa “kolinaa” ja pärskintää vettä juoksutettaessa, sekä veden sameutta. Ellei noin 10–15 minuutin juoksutus auta, ota yhteyttä Keravan vesihuoltolaitokseen.

  • Jos epäilet vesijohdon vuotavan (esimerkiksi kiinteistön vesijohdosta kuuluu epätavallinen suhina tai kadulle/pihalle ilmestyy outo lammikko) tai huomaat veden laadun poikkeavan normaalista, soita vikapäivystykseen välittömästi. Vuotava vesi voi aiheuttaa mittavat vahingot maaperässä tai kiinteistön rakenteissa.

    Myös kaupungin viemärin tukkeutuminen on päivystysasia. Nopea vuoto- ja häiriötilanteesta ilmoittaminen mahdollistaa korjaus- ja huoltotoimenpiteiden aloittamisen aikaisessa vaiheessa ja minimoi mahdolliset jakeluun tai muuhun toimintaan liittyvät häiriöt.