Usein kysyttyä vesihuollosta

Vesi kuuluu kaikkien arkeen. Veden käyttäjää saattaa aluksi ihmetyttää, jos esimerkiksi veden väri poikkeaa tavallisesta tai viemäri ei vedä.

Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia vedestä, veden käytöstä ja vesihuollon toiminnasta. Katso myös vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin vesimittareista:

  • Miksi vedessä on paha maku aamulla?

    Koska vedenkulutus on yöllä vähäistä, jää vesi kiinteistön putkistoon seisomaan yön ajaksi. Tuolloin veden maku voi muuttua. Paha maku on erityisesti vanhojen putkistojen aiheuttama ongelma.

    Veden juoksutus ennen käyttöä auttaa tilapäisenä toimenpiteenä. Putken sisäpinnan puhdistus, pinnoittaminen tai haittaa aiheuttavan putkisto-osuuden uusiminen poistavat haitan pysyvämmin.

    Miksi vesijohtovesi on sameaa?

    Veden sameus johtuu yleensä vedessä olevista ilmakuplista. Ilmiö on vaaraton ja vesi muuttuu astiassa seistessään melko nopeasti kirkkaaksi. Ilma poistuu ylöspäin, jolloin vesi kirkastuu alhaalta ylös. Kuumassa vedessä sameutta ilmenee lähes aina.

    Veden ilmakuplat ovat merkki siitä, että vesijohtoverkostoon on päässyt ilmaa korjaustöiden yhteydessä. Ilma voi myös aiheuttaa kolinaa poistuessaan putkistosta. Vedessä oleva ilma on vaaratonta ja häiriö poistuu juoksuttamalla vettä.

    Jos sameus painuu pohjaan, voi kyseessä olla esimerkiksi rautasakka. Korjaus- tai huoltotöiden yhteydessä kiinteistön tai vesijohtoverkoston putkista voi irrota rautaa, mikä sakkautuu astian pohjaan. Rauta voi aiheuttaa veteen sivumakua. Vettä kannattaa tässäkin tapauksessa juoksuttaa reilusti, jotta käytettävä vesi olisi seissyt putkistossa mahdollisimman vähän.

    Miksi vesijohtovesi näyttää ruskeankeltaiselta ja ruosteisen oloiselta?

    Jos hanasta tuleva kylmä vesi on värjääntyneen oloista, sameaa tai ummehtuneen hajuista, on yleensä syynä joko kiinteistön omista putkista tai kaupungin yleisestä vesijohtoverkosta peräisin olevien rauta- ja mangaanikerrostumien irtoaminen.

    Sakan irtoaminen johtuu useimmiten siitä, että veden virtaussuunta on tilapäisesti muuttunut verkoston korjaus- tai muutostöiden johdosta tai vesijohtoverkostossa tapahtuneesta paineiskusta.

    Ruskeaksi värjääntynyttä vettä ei suositella juotavaksi. Vettä tulee juoksuttaa, kunnes haitta poistuu. Putkista irronneet saostumat ja ruskeaksi värjääntynyt vesi voi aiheuttaa myös vesihanojen ja pesukoneiden sihtien tukkeutumista sekä vaalean pyykin värjääntymistä.

    Jos vesi pärskyy tai vesiputkistot kolisevat juoksutettaessa, on se merkki siitä, että putkistoihin on päässyt ilmaa. Tämä ei ole vaarallista ja ilmakin poistuu, kun vettä juoksutetaan riittävästi.

    Mikäli vesi ei muutu normaaliksi kohtuullisen vedenjuoksutuksen jälkeen, ota yhteys Keravan vesihuoltoon.

    Mistä veden vihreä väri johtuu?

    Jos lämmin käyttövesi on vihreää, on se merkki siitä, että taloyhtiön tai omakotitalon lämmönvaihdin on rikki. Tällöin Keravan Energian toimittama vihreäksi värjätty kaukolämpövesi pääsee sekoittumaan käyttöveteen. Ota yhteys kiinteistön huoltomieheen tai putkiurakoitsijaan.

    Lämmintä käyttövettä ei koskaan tule juoda, sillä lämmin vesi on oivallinen kasvupaikka bakteereille.

    Miksi kylpyhuoneen kaakeleihin jää valkoisia läikkiä ja millä ne saa pois?

    Vedessä olevat metallisuolat voivat kiinnittyä erittäin lujasti keraamiseen materiaaliin ja muodostaa vaikealiukoisia kalkkipitoisia saostumia. Pinnoilla seisonut saippuapitoinen vesi voi jättää jälkeensä kalkkisaippuaa, joka on kerrostuessaan todella ongelmallinen poistettava.

    Paras tapa saostumien poistamiseksi on ennaltaehkäistä niiden muodostuminen kuivaamalla pinnat esimerkiksi kumilastalla. Jos saostumia on päässyt muodostumaan, pääsee niistä eroon ekologisella ja myrkyttömällä sitruunahapolla.

    Sitruunahappoliuoksen saa sekoittamalla 25 grammaa tai vajaa 2 ruokalusikallista sitruunahappoa puoleen litraan haaleaa vettä. Kaada seos suihkepulloon ja suihkuta liuosta kaakeleille. Anna aineen vaikuttaa hetki ja huuhtele kaakelit lopuksi vedellä.

    Miksi talousvettä kalkitaan? (keskiuudenmaanymparistokeskus.fi).

    Kuinka paljon fluoridia Keravan vedessä on?

    Keravan vedessä fluoridia on hyvin vähän eli noin 0.3 milligrammaa per litra. Vesi ei sisällä niin paljon fluoria, että se olisi merkittävä lisä ihmiselle.

    Fluori on ihmiselle tarpeellinen aine ja matala fluoripitoisuus on yhteydessä karieksen syntyyn. Fluorin liikasaanti puolestaan aiheuttaa hampaille kiillevaurioita sekä luiden haurastumista. Lue lisää Keravan veden laadusta verkkosivuillamme.

    Minusta tuntuu, että vesijohtovesi värjää vaaleat hiukseni vihertäväksi. Voiko se olla totta ja mistä se johtuu?

    Hiusten värjäytyminen vihreäksi on merkki siitä, että vedessä on liikaa kuparia. Kupari liukenee veteen kiinteistön omista putkista, sillä Keravan kaupungin yleisessä vesijohtoverkostossa ei käytetä kupariputkia.

    Vettä ei tule. Mitä teen?

    Veden toimitus joudutaan keskeyttämään hetkellisesti silloin, kun vesijohtovuotoa korjataan, putkistoja uusitaan tai verkostoa huuhdellaan.

    Jos vettä ei tule, varmista ensin isännöitsijältä tai huoltoyhtiöltä, ettei vesikatko johdu kiinteistössä tehtävistä putkitöistä. Katkon syy voi myös olla asuinalueella tehtävät vesijohtoyöt.

    Keravan vesihuoltolaitos ilmoittaa aina etukäteen tiedoissa olevista vesikatkoista suoraan kiinteistöön jaettavalla ilmoituksella, tekstiviestitse sekä Keravan kaupungin verkkosivuilla. Jos katkosta ei ole ilmoitettu etukäteen, on kyseessä todennäköisesti äkillisestä putkirikosta johtuva, lyhytaikainen ja pienehköä aluetta koskeva katkos.

    Talvella kovien pakkasjaksojen aikana, voi pientalojen tonttivesijohto olla myös jäätynyt. Jäätyminen tapahtuu yleensä rakennuksen perusmuurin kohdalta. Jäätyneiden vesijohtojen sulatuksia suorittavat asuinalueen vesijohtoliikkeet.

    Vesijohtovuotoepäilyistä tulee ilmoittaa arkisin soittamalla vesihuollon asiakaspalveluun 040 318 2275. Arkisin klo 15 jälkeen ja viikonloppuisin vuodosta tulee ilmoittaa kaupunkitekniikan vikapäivystykseen puhelimitse numeroon 040 318 4140.

    Korjaustöiden jälkeen vesijohdosta voi irrota saostumia tai ruostetta, mikä voi aiheuttaa veden laadun hetkellisiä muutoksia, kuten haju- ja värivirheitä sekä veden sameutta. Tällaisissa tilanteissa vettä kannattaa juoksuttaa, kunnes vesi kirkastuu.

    Miksi en saa ilmoitusta siitä, kun vettä ei tule?

    Etukäteen tiedoissa olevista vesikatkoista jaetaan aina ilmoitus kiinteistöihin sekä lähetetään ilmoitus tekstiviestillä. Katkoista ilmoitetaan myös kaupungin verkkosivuilla osoitteessa kerava.fi/vesihuolto.

    Jos kyseessä on äkillinen putkivaurio, korjaustyö aloitetaan mahdollisimman pian.

  • Saako ruoantähteet laittaa viemäriin?

    Ei missään nimessä. Nyrkkisääntönä on, että viemäriin saa laittaa kaiken mikä on kulkenut lävitsesi ja sen lisäksi vain vessapaperia. Talous- ja käsipyyhepapereita ei viemäriin tule laittaa.

    Viemäri on tarkoitettu vain jätevesien kuljettamiseen, eikä sinne pidä laittaa mitään kiinteitä jätteitä, koska ne voivat tukkia viemärin. Ruokien sisältämät rasvat voivat myös hankaloittaa jäteveden puhdistusta. Lisäksi ruoantähteet houkuttavat rottia ja auttavat niitä lisääntymään.

    Vessapaperista ei ole viemärissä haittaa, koska se on valmistettu viemärivedessä hajoavaksi.

    Lue lisää viemärietiketistä verkkosivuillamme.

    Viemäri ei vedä, mitä teen?

    Selvitä ensin, onko viemärin tukos tontin puolella. Jos tontin rajalla sijaitsevan tarkastusputken tai -kaivon pohjalla oleva viemäri on täynnä vettä, on viemäritukos virtaussuunnassa kaivosta tontin rajalle päin, eli tontin ulkopuolella.

    Jos tukos on tontin rajojen sisäpuolella, ota yhteys yritykseen, joka tarjoaa loka-autopalveluja sekä putkistojen huuhteluita tai käänny tarvittaessa lvi-liikkeen puoleen.

    Jos tukos on kaupungin viemäriverkostossa, ilmoita asiasta soittamalla arkisin vesihuollon asiakaspalveluun 040 318 2275 tai klo 15.00 jälkeen ja viikonloppuisin kaupunkitekniikan vikapäivystykseen 040 318 4140.

    Minne hulevedet ohjataan?

    Hulevedet eli sade- ja sulamisvedet eivät kuulu jätevesiviemäriin, vaan lain mukaan hulevedet täytyy käsitellä omalla kiinteistöllä tai kiinteistön pitää liittyä kaupungin hulevesijärjestelmään. Hulevesijärjestelmä tarkoittaa käytännössä sade- ja sulamisvesien ohjaamista purkuvesistöön ojan kautta tai kiinteistön liittämistä hulevesiviemäriin.

    Katso tarkemmat ohjeet hulevesien hallintaan ja kiinteistön liittämiseen hulevesijärjestelmään verkkosivuillamme.

  • Tarvitseeko kasteluvedestä maksaa jätevesimaksua?

    Jäteveden laskutus perustuu käytettyyn puhtaan veden määrään, jota vesimittari mittaa. Erillinen kasteluvesimittari mahdollistaisi väärinkäytökset, koska vettä voitaisiin käyttää muihinkin tarkoituksiin.

    Jäteveden osalta maksua voidaan alentaa vain erillisellä jätevesimittauksella, jonka toteuttaminen on kuitenkin käytännössä kalliimpaa kuin siitä saatava hyöty. Kasteluvedestä ei näin ollen hyvitetä jätevesimaksua.

    Kuinka paljon verorahoja käytetään vesilaitoksen pyörittämiseen?

    Ei yhtään. Vesilaitoksen toiminta, myös verkostojen korjaus ja uudisrakentaminen, katetaan kokonaan vesimaksuilla.

    WC:n vesisäiliö vuotaa hieman. Paljonko tässä vuodossa menee vettä hukkaan?

    Vuotomäärä vuositasolle muutettuna yllättää monet vesilaskun maksajat. Alla on laskettuna muutaman vuototyypin vesimäärä vuodessa.

    • Tiheätippavuoto, vuotokohdan koko ompelulangan paksuus. Vuotava vesimäärä on tällöin kymmenen kuutiometriä vuodessa.
    • Ohut vesivirta, vuotokohdan koko parsineulan paksuinen. Vuotava vesimäärä on tällöin 45 kuutiometriä vuodessa.
    • WC:n jatkuva vuoto, vuotokohdan koko tulitikun paksuinen. Vuotava vesimäärä on tällöin 300 kuutiometriä vuodessa.

    Ostin omakotitalon. Pitääkö minun tehdä uusi vesisopimus?

    Kun kiinteistö vaihtaa omistajaa, tehdään vesisopimus kirjallisesi uuden omistajan kanssa omistajanvaihdoksen kautta.

    Omistajanvaihtoa varten tulee täyttää sähköinen omistajanvaihtolomake. Kiinteistön myyjä ja kiinteistön omistaja täyttävät omat lomakkeensa vesisopimuksen siirtoa varten.

    Lisätietoa vesisopimuksesta löydät verkkosivuiltamme.

  • Kuinka kauan tonttijohto kestää? Milloin se pitäisi uusia, miten menetellään ja kuka maksaa?

    Vesijohdon laskennallinen käyttöikä on noin 50 vuotta. Käytännössä tonttijohdon kestoikä riippuu sekä käytetystä putkimateriaalista että maaperän ja ympäristön olosuhteista.

    Tonttivesijohto tulee uusia, kun siihen tulee vuoto tai on muuten syytä olettaa, että se on vahingoittunut. Uusiminen on kustannustehokasta silloin, kun tontilla tai katualueella tehdään rakennustoimenpiteitä, jotka mahdollistavat tonttijohdon uusimisen samassa yhteydessä.

    Tonttijohdon uusimisen maksaa kiinteistön omistaja. Uusimista varten kiinteistön omistajan tulee kaivaa omalla kustannuksellaan putkikaivanto rakennukselta kunnalliseen vesijohtoon saakka. Vesihuolto asentaa vesijohdon tähän kaivantoon.

    Lue lisää tonttijohtojen ja -viemärien saneerauksista ja vastuista verkkosivuillamme.

    Miten saan selville, missä kunnossa taloni vesi- ja viemäriputket ovat?

    Nykyisin on olemassa pieniä kameroita, jotka mahtuvat jopa kiinteistön viemäriputkiin. Asiaa voi tiedustella paikallisilta loka-autoyrittäjiltä.

    Vesiputkien kuntoa voi parhaiten tutkituttaa vesianalyysillä. Analyysi paljastaa, jos putkista liukenee veteen ylimääräisiä aineita, kuten esimerkiksi rautaa.

    Vuodot voi todeta parhaiten seuraamalla vesimittaria silloin, kun kaikki vesihanat ovat kiinni. Mittari ei tällöin saa pyöriä.

    Ajattelin rakentaa salaojat. Mitä minun pitää ottaa huomioon?

    Jos olemassa oleva salaojaverkosto uusitaan, eikä rakennuksen hulevesiverkostoon tehdä muita muutoksia, ei varsinaisia lupakuvia ja tarkastuksia tarvita.

    Muissa tapauksissa sinun on toimitettava asemapiirustus (1:200) muutoksesta vesihuollon käsiteltäväksi sekä tilattava työn edistyessä tarvittavat katselmukset eli tarkastukset työn edistyessä.

    Kaikissa tapauksissa on varmistettava, että sade- ja sulamisvedet eivät pääse virtaamaan perusvesikaivon kautta takaisin salaojaverkostoon.

    Aion remontoida kylpyhuonetta. Pitääkö minun olla yhteydessä viranomaisiin?

    Kylpyhuoneen remontoijan tulee olla yhteydessä kaupungin vesihuoltoon ja rakennusvalvontaan korjaustoimenpiteen laajuuden ja vaadittavien lupamenettelyjen toteamiseksi.

    Vaikka toimenpide ei olisikaan rakennuslupaa vaativa, on vesihuollon kanssa tarpeellista sopia putkistojen asennustavasta ja asennukseen liittyvistä katselmuksista.

    KVV-tarkastusmaksujen peruste näkyy olevan kokonaiskerrosala. Mitä siihen lasketaan mukaan?

    Kokonaiskerrosalaan lasketaan kaikki tontin alueella olevat rakennusvalvonnassa rakennuksiksi luokitellut rakennukset riippumatta siitä, onko niissä vesipistettä tai minkä tyyppisiä rakennukset muuten ovat.

    Milloin muuttotarkastus voidaan pitää?

    Muuttotarkastus voidaan pitää, kun rakennuksessa on asennettuna toiminnassa oleva suihku, WC-istuin ja keittiön vesipiste eli allas, sekoitin, viemäröinti ja kaapiston alapuolinen vesieristys.

    Lisäksi kaikkien katselmuksissa tai lupakuvien käsittelyssä annettujen vaatimusten, joiden määräajaksi on annettu muuttotarkastus, tulee olla toteutettu.

    Kun muutat uuteen taloosi, muistathan tehdä osoitteenmuutoksen myös vesihuoltoon soittamalla numeroon 040 318 2275 tai sähköpostitse: vesihuolto@kerava.fi.