Koronavirustilanne ja toiminta poikkeustilanteessa

 Näin korona vaikuttaa arkeen.png

Keravan kaupunki ennaltaehkäisee koronaviruksen leviämistä eri toimenpitein ja antamalla niihin liittyen ohjeita keravalaisten päivittäiseen toimintaan. Teemme kaikkemme, jotta Keravalla ollaan jatkuvasti tilanteen tasalla ja toimenpiteet ovat oikea-aikaisia ja oikein valittuja. Noudatamme valtakunnallista ohjeistusta kaikessa toiminnassamme.

Seuraamme sekä kaupungin että kansallista tilannetta reaaliaikaisesti, myös viikonloppuisin. Päivitämme näitä ohjeita aina tarpeen mukaan ja julkaisemme viikoittaiset tiedotteet sekä uutisosiossamme että sosiaalisessa mediassa. 

Hengitystieoireet ja epäily koronavirustartunnasta

  • Jos sinulla ilmenee sairauden oireita, ole yhteydessä terveydenhuoltoon. Ajan koronatestiin saat nopeimmin ja helpoimmin Koronabotin kautta  voit tehdä ajanvarauksen itsesi lisäksi myös alle 16-vuotiaalle lapsellesi. Jos haluat varata ajan jollekulle muulle henkilölle, ota yhteyttä Keravan terveyskeskukseen. Yksikin COVID-19-infektioon sopiva oire on syy ottaa näyte. Vältä sosiaalisia kontakteja!
  • Sairaana/oireisena ei tule mennä työpaikalle, yksikin oire riittää!
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta
  • Huolehdi asianmukaisesta yskimis-/aivastamistekniikasta
  • Vältä sosiaalisia lähikontakteja, turvaväli 2m
  • Vältä tarpeettomia kontakteja riskiryhmäläisiin
  • Suunnitellessasi vierailua sosiaali- ja terveydenhuollon yksikköön, ota yhteyttä yksikköön ja selvitä vierailuun liittyvät käytännön varotoimenpiteet

Jos sinulla on oireita ja pohdit päivystykseen lähtöä, soita terveyskeskukseen numeroon 09 2949 3456 (ma - to 8 - 15 ja pe 8 - 14) tai päivystysapuun numeroon 116 117 (klo 16 jälkeen ja viikonloppuisin). 

Ajan lääkärille, hoitajalle saa vain soittamalla terveyskeskuksen ajanvarausnumeroon. Varaa aika Drive in -näytteenottoon Koronabotti-sovelluksesta. Näytteenottopiste sijaitsee Metsolantie 9:n parkkipaikalla ja se on avoinna ma–pe klo 8–18 ja la–su 10–16. Jos varaat aikaa jonkun toisen puolesta, ota yhteyttä terveyskeskuksen ajanvarausnumeroon. Näytteenotosta vastaa Huslab. 

Yleistä tietoa koronaviruksesta saat valtakunnallisesta neuvontapuhelimesta: 

  • soita numeroon 0295 535 535 tai 

  • lähetä tekstiviesti numeroon 050 902 0163.

Koronaviruksen oirearvion voit tehdä netissä osoittessa omaolo.fi

Sosiaalipalvelut poikkeustilan aikana 

Sosiaalipalvelut ovat avoinna. Asiakasasioita hoidetaan osin puhelimitse tai videopuheluiden avulla ja kasvokkaisia tapaamisia järjestetään tarpeen mukaan. Täydentävän ja ennaltaehkäisevän toimeentulotuen sekä muut sosiaalihuoltoon liittyvät hakemukset käsitellään normaalisti.  Sosiaalityöntekijät ovat tavoitettavissa virkanumeroistaan.

Jos et tiedä kehen olla yhteydessä:

  • Aikuissosiaalityön ohjaus ja neuvonta ma-to klo 8–15 ja pe klo 8–13, puh. 09 2949 2610
  • Vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta ma-to klo 8–15 ja pe klo 8–13, puh. 040  318 2133
  • Lapsiperheiden ohjaus ja neuvonta sekä lastensuojelun virka-aikainen päivystys ma-to klo 8–15 ja pe klo 8–13, puh. 040 318 2611.

Maahanmuuttajapalvelut ja Topaasi 

Toimintakeskus Topaasi on avoinna ja antaa ohjausta ja neuvontaa keravalaisille maahanmuuttajille arkisin klo 9–16 osoitteessa Santaniitynkatu 6. Työntekijä on tavoitettavissa puhelimitse p. 040 318 2848 tai 040 318 2399. Topaasin työntekijät käyttävät tarpeen mukaan tulkkeja.

Maahanmuuttajapalveluiden sosiaalityöntekijä on paikalla sosiaalitoimessa osoitteessa Kultasepänkatu 7, p. 040 318 2572.  Hän ottaa vastaan sosiaalityön asiakkaita tarvittaessa sekä antaa ohjausta ja neuvontaa puhelimitse, tarvittaessa puhelintulkkauksen avulla.

Päivitetty 21.10.2020 klo 13:48