Koronavirustilanne ja toiminta poikkeustilanteessa

Kerava ja muu pääkaupunkiseutu ovat tällä hetkellä koronavirusepidemian leviämisvaiheessa. Tältä sivulta löydät tietoa koronatestin ajanvarauksesta, maskinkäytöstä sekä voimassaolevista rajoituksista ja suosituksista. 


Näin korona vaikuttaa arkeen.png


Keravan kaupungin toimenpiteet ja suositukset koronavirusepidemian leviämisen ehkäisemiseksi


Epäily koronavirustartunnasta 

  • Jos sinulla ilmenee sairauden oireita, ole heti yhteydessä terveydenhuoltoon. Ajan koronatestiin saat nopeimmin ja helpoimmin Koronabotin kautta  voit tehdä ajanvarauksen itsesi lisäksi myös alle 16-vuotiaalle lapsellesi. Yksikin COVID-19-infektioon sopiva oire on syy ottaa näyte. 
  • Sairaana/oireisena ei saa mennä työpaikalle, yksikin oire riittää!
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta
  • Huolehdi asianmukaisesta yskimis-/aivastamistekniikasta
  • Vältä sosiaalisia lähikontakteja, turvaväli 2m
  • Vältä tarpeettomia kontakteja riskiryhmäläisiin
  • Suunnitellessasi vierailua sosiaali- ja terveydenhuollon yksikköön, ota yhteyttä yksikköön ja selvitä vierailuun liittyvät käytännön varotoimenpiteet

Jos sinulla on oireita ja pohdit päivystykseen lähtöä, soita terveyskeskukseen numeroon 09 2949 3456 (ma - to 8 - 15 ja pe 8 - 14) tai päivystysapuun numeroon 116 117 (klo 16 jälkeen ja viikonloppuisin). 

Ajan lääkärille tai hoitajalle saa vain soittamalla terveyskeskuksen ajanvarausnumeroon. 

Yleistä tietoa koronaviruksesta saat valtakunnallisesta neuvontapuhelimesta: 

  • soita numeroon 0295 535 535 tai 

  • lähetä tekstiviesti numeroon 050 902 0163.

Koronaviruksen oirearvion voit tehdä netissä osoittessa omaolo.fi

Todistus HUSin koronatestin tuloksesta / Certificate on a coronavirus test

Voit ladata itsellesi maksuttoman englanninkielisen todistuksen negatiivisen koronatestin tuloksesta koronatietoni.fi-palvelusta. Palveluun kirjautumista varten tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

In the MyCovidData service, you can download your certificate on a coronavirus test. Using the service requires strong identification with online banking credentials or a mobile certificate.

Näytteenottopisteet / Coronavirus Sampling

Varaa aika Drive in -näytteenottoon Koronabotti-sovelluksesta.  Näytteenotosta vastaa Pihlajalinna. Näytteenottopisteitä on Keravalla kaksi:

Book an appointment for sampling at the address koronabotti.hus.fi. There are two sampling points in Kerava:

  • Jäspilänkatu 18, 04250 Kerava (parkkipaikka, ma–pe klo 8–20 ja la–su 10–18). 
  • Metsolantie 9, 04200 Kerava 16.12.2020 klo 12. 

Sosiaalipalvelut koronapandemian aikana 

Sosiaalipalvelut ovat avoinna. Asiakasasioita hoidetaan osin puhelimitse tai videopuheluiden avulla ja kasvokkaisia tapaamisia järjestetään tarpeen mukaan. Täydentävän ja ennaltaehkäisevän toimeentulotuen sekä muut sosiaalihuoltoon liittyvät hakemukset käsitellään normaalisti.  Sosiaalityöntekijät ovat tavoitettavissa virkanumeroistaan.

Jos et tiedä kehen olla yhteydessä:

  • Aikuissosiaalityön ohjaus ja neuvonta ma-to klo 8–15 ja pe klo 8–13, puh. 09 2949 2610
  • Vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta ma-to klo 8–15 ja pe klo 8–13, puh. 040  318 2133
  • Lapsiperheiden ohjaus ja neuvonta sekä lastensuojelun virka-aikainen päivystys ma-to klo 8–15 ja pe klo 8–13, puh. 040 318 2611.

Immigrant services and Activity Center Topaasi 

The Activity Center Topaasi is meant for immigrants living in Kerava. Topaasi offers Finnish language education, guidance, counseling and support in different life situations. Opening hours: Mon–Thu 9–16, Santaniitynkatu 6. The employee can be reached on 040 318 2399Topaasi employees will use interpreters as needed.

Social workers responsible for immigrant affairs provide counseling and guidance to immigrants: Kultasepänkatu 7, tel. 040 318 2572

Toimintakeskus Topaasi on avoinna ja antaa ohjausta ja neuvontaa keravalaisille maahanmuuttajille arkisin klo 9–16 osoitteessa Santaniitynkatu 6. Työntekijä on tavoitettavissa puhelimitse p. 040 318 2399. Topaasin työntekijät käyttävät tarpeen mukaan tulkkeja.

Maahanmuuttajapalveluiden sosiaalityöntekijä on paikalla sosiaalitoimessa osoitteessa Kultasepänkatu 7, p. 040 318 2572.  Hän ottaa vastaan sosiaalityön asiakkaita tarvittaessa sekä antaa ohjausta ja neuvontaa puhelimitse, tarvittaessa puhelintulkkauksen avulla.


Päivitetty 30.04.2021 klo 11:10